Deutsche Post, marktleider op de pakketmarkt in Duitsland, wil pakketjes per straat groeperen en door één koerierdienst laten leveren. Elke straat zou dus slechts toegankelijk zijn voor één bezorgfirma. Goed voor het milieu, én voor de stadskas?
Exclusiviteit
“Het is niet meer van deze tijd en niet goed voor de lucht als er vijf of zes verschillende pakketbezorgers door één en dezelfde straat rijden en stoppen om pakketjes af te leveren, citeert Twinkle Thomas Koczelnik van de ondernemingsraad van Deutsche Post. Momenteel zijn onder meer DHL, DPD, GLS, Hermes en UPS actief op de Duitse markt.
Volgens Koczelnik is vanuit milieuoogpunt veel beter om straten te verdelen onder de verschillende bezorgbedrijven. Straten of wijken zouden als het ware geveild worden, waardoor exclusiviteit ontstaat op de last mile.
Niet iedereen is even enthousiast over het voorstel, dat op het eerste zicht de grootste spelers bevoordeelt. Deutsche Post is marktleider in Duitsland met een aandeel van 44%. DPD en Hermes menen ook dat de milieuwinst gering zal zijn. Wie mogelijk wel interesse heeft, zijn de steden en gemeenten: tegenover “exclusiviteit” durft immers al wel eens een prijskaartje te staan…