Het Amerikaanse Office Depot en de Chinese internetreus Alibaba hebben een gezamelijk e-commerceplatform opgezet dat is gericht op kleine en middelgrote bedrijven.
Win-win ondanks handelsoorlog
Office Depot en Alibaba gaan samen het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf bedienen via een ‘co-branded site’. Het partnerschap zou Alibaba toegang geven tot tien miljoen B2B-klanten van Office Depot. Alibaba zou ook kunnen profiteren van het ruime distributienetwerk van de Amerikaanse keten, die in de Verenigde Staten 1350 winkels telt en 99% van alle klanten binnen de 24 uur kan beleveren.
Omgekeerd kan Office Depot dankzij de samenwerking meer producten aanbieden. De klanten van de Amerikaanse keten krijgen toegang tot Alibaba’s wereldwijde netwerk van meer dan 150.000 leveranciers om meer productopties te vinden, of een gereputeerde fabrikant om hun goederen te produceren.
Het partnerschap komt er omdat Office Depot lijdt onder de zware concurrentie van e-commercegigant Amazon. Het richt zich nu meer op de verkoop van zakelijke diensten aan zijn klanten, in plaats van te vertrouwen op de traditionele verkoop van kantoorbenodigdheden. De B2B-omzet van is in 2018 uitgegroeid tot de grootste inkomstengenerator, terwijl de detailhandelsverkopen de afgelopen twee jaar zijn afgenomen.