AliExpress heeft de deuren geopend van zijn eerste fysieke winkel in de Spaanse hoofdstad Madrid. De Alibaba-dochter biedt er koopwaar van zestig verschillende merken aan.
Primeur voor Madrid
De eerste fysieke winkel van AliExpress werkt bijna net zoals het onlineplatform: in de vestiging van 740 vierkante meter in Madrid vinden klanten allerhande producten terug, van Huawei-smartphones over drinkbekers tot fietsen. Er zijn vandaag producten van zestig verschillende merken te vinden, waaronder multinationals zoals Apple en lokale Spaanse labels.
Moederholding Alibaba beschouwt Spanje als de poort naar Europa, geeft operationeel directeur voor Spanje en Portugal Rubén Bautista toe tegenover La Vanguardia. Het land is voor AliExpress immers de derde grootste markt, na de Verenigde Staten en Rusland.
“Dichterbij dan ooit”
De opening van de eerste echte winkel volgt na enkele eerdere pop-upwinkels in Spanje, onder meer naar aanleiding van Black Friday. Onder het motto ‘Más cerca que nunca’ (te vertalen als dichterbij dan ooit) wil AliExpress niet alleen consumenten over de streep trekken, maar vooral nog meer Spaanse aanbieders op het onlineplatform krijgen. Vandaag telt AliExpress zo’n 3.000 Spaanse partners, nog voor het einde van dit jaar moeten dat er 10.000 worden.
Verdere winkelopeningen in andere landen sluit de Chinese retailgroep niet uit: hoewel het platform zich momenteel volledig op Madrid richt, wil topman Bautista de klant volgen: “Onze prioritaire markt in Europa is Spanje, maar als alles goed gaat, sluiten we niet uit dat er nog openingen volgen in Europa. We passen ons er aan de vraag aan.”