AliExpress gaat zich houden aan de Europese consumentenregels. Consumenten zullen beter geïnformeerd worden over hun rechten zoals de wettelijke bedenktijd en zullen kunnen terugvallen op de Europese garantieregels.
Consumenten beschermen
De toegevingen van de Chinese webwinkel komen er op aandringen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese toezichthouders. Ook de Europese Commissie was erbij betrokken. “Online winkelen ontwikkelt zich nog sneller dan vóór de pandemie. We moeten onze consumenten beschermen en ervoor zorgen dat alle verkopers die actief zijn op de Europese markt onze regels respecteren. Ik verwelkom de inspanningen van AliExpress om dit ook voor hun zakenpartners te garanderen”, verklaart Didier Reynders, eurocommissaris voor Justitie.
De wijzigingen omvatten onder meer het respecteren van het herroepingsrecht en de wettelijke garanties overeenkomstig de Europese regels. AliExpress zal klanten ook duidelijk moeten maken of er extra kosten en heffingen te verwachten zijn bij de invoer. Tot slot zullen klanten voortaan ook in eigen land terecht kunnen bij klachten, en niet langer bij de rechtbank in Hongkong.
De afspraken met AliExpress zijn in de afgelopen maanden gemaakt en de aanpassingen zijn nu al doorgevoerd. De algemene voorwaarden worden uiterlijk op 1 mei voor EU-klanten beter lees- en herkenbaar gemaakt, meldt ACM.