Alibaba levert vanaf volgend jaar met zelfrijdende robots. De Chinese Amazon-rivaal onthulde op zijn jaarlijkse technologieconferentie zijn nieuwe vloot van autonome robots, die helemaal zelf de weg vinden.
Competente ezeltjes
Alibaba neemt volgend jaar ezeltjes in dienst. Tenminste, volledig geautomatiseerde en zelfrijdende robots die de naam Xiaomanlv, vrij vertaald “competent ezeltje”, meekrijgen. De robots zullen vanaf 2021 – waar precies is nog niet bekend – meehelpen met de leveringen van de e-commercegroep op duizenden plaatsen in China. In de toekomst wil Alibaba ze ook ter beschikking stellen van lokale pakketbezorgers.
De compacte robots kunnen tot 500 pakketten per dag leveren, bijvoorbeeld in een wijk of op een campus, aangezien ze ongeveer 50 bestellingen tegelijk kunnen vervoeren en een afstand van honderd kilometer per laadbeurt kunnen afleggen. Dat maakte DAMO Academy, het eigen onderzoeks- en innovatie-instituut van Alibaba, bekend op de 12de editie van Apsara, de jaarlijkse technologieconferentie van de groep.
De leveringsrobots zijn uitgerust met geavanceerde lokalisatie- en deep-learningtechnologieën om hen te helpen navigeren, zelfs wanneer het GPS-signaal zwak of onbestaand is of waar veel mensen aanwezig zijn. Het ezeltje kan obstakels identificeren en anticiperen op de bewegingen van andere weggebruikers en voertuigen, zo beweert het bedrijf van Jack Ma. Als gebruikers straks een bestelling plaatsen, kunnen ze een bezorgtijdstip kiezen en wanneer de robot dan op zijn bestemming is aangekomen, worden klanten op de hoogte gebracht. Ze kunnen hun pakket uit de robot halen door een eerder ontvangen code in te voeren, bericht L’Usine Digitale.
60 miljard pakketjes
Het is voor het eerst dat Alibaba autonome robots op grote schaal uitrolt voor de ‘last mile’ van leveringen. Eerder zette logistieke dochter Cainiao wel al massaal robotica in de geautomatiseerde magazijnen van het bedrijf in. De groep verwacht echter dat consumenten nog meer en snellere leveringen gaan verwachten in “de steeds meer gedigitaliseerde wereld”, klinkt het. Volgens het Chinese staatspostbureau is de vraag naar koerierdiensten in het land sterk toegenomen, met meer dan 60 miljard bezorgde pakketten in 2019 – een stijging van 20% ten opzichte van 2018.
Alibaba’s cloudcomputing-afdeling onthulde op Apsara ook nog een nieuwe minicomputer, die niet meer weegt dan een ei. De persoonlijke cloudcomputer van 60 gram kan met elk computerscherm worden verbonden, maar zou performanter zijn en meer mogelijkheden voor cloud computing bieden dan veel andere pc’s. Alibaba wil het zo gemakkelijker maken om eender waar en wanneer een computer bij de hand te hebben.