Roland Palmer neemt afscheid als topman van Alibaba in de Benelux: de regio wordt meteen opgesplitst, waarbij België en Luxemburg aan Frankrijk worden toegewezen. Ondertussen breidt Tmall nog uit met een Engelstalig portaal.
België en Luxemburg worden Frans
Roland Palmer, van 2016 tot nu algemeen directeur van Alibaba Group in België en Nederland én hoofd van AliPay voor de zone EMEA, gaat zich toespitsen op dat betaalsysteem. De ex-topman van Blokker neemt dus afscheid van zijn taken in de Benelux en wordt (gedeeltelijk) opgevolgd door David Lloyd. Die wordt immers algemeen directeur van Alibaba Nederland en directeur van Alipay Engeland en Scandinavië, zo bericht RetailNews. België en Luxemburg worden echter afgesplitst en komen onder Franse hoede.
Alibaba gelooft sterk in de mobiele betaalapplicatie AliPay, die naast WeChat van Tencent één van de twee dominante betaalsystemen is in China. Het lijkt de onlineretailgroep dan ook evident om Chinezen ook in Europa en elders via hun vertrouwde AliPay te laten betalen. “Miljoenen Chinezen uit de middenklasse hebben meer te besteden en dat doen zij graag tijdens trips naar Europa“, aldus Palmer tegenover RetailNews.
Naar 40.000 merken op Tmall
Ondertussen breidt ook Tmall verder uit: het platform, waarmee westerse merken en retailers Chinese consumenten of expats kunnen bereiken, heeft voortaan ook een Engelstalige variant. Daarmee wil Alibaba nog meer internationale merken aantrekken: het doel is om het aantal aanwezige merken te verdubbelen naar 40.000 in de komende drie jaar. De nieuwkomers moeten vooral kleinere en meer nichegerichte merken zijn: “We geloven dat de lancering van deze Engelstalige website voor merken en handelaars het proces zal bespoedigen om hun producten aan Chinese consumenten te introduceren”, zegt Yi Qian, hoofd van Tmall Global, in een persverklaring.
Aanbieders zullen op de site uitleg krijgen over het platform en hoe ze hun producten kunnen uploaden. Ze krijgen op het portaal ook hulp bij het openen van hun eigen webshop op Tmall. Op termijn moeten nog Spaanse en Japanse versies worden uitgerold.
De unieke Chinese retailmarkt zelf ter plaatse beleven? RetailDetail organiseert inspiratiereizen naar onder andere China voor C-level managers en bedrijfsleiders. Klik hier voor meer informatie.