Ook Alibaba ondervindt toenemende concurrentie van Chinese rivalen als JD.com, Temu en Shein. De winst van de e-commercereus staat onder druk, als gevolg van investeringen in lagere prijzen en kortere bezorgtijden.
Hoge investeringen
Van januari tot maart steeg de omzet van Alibaba met 7%, over het volledige boekjaar was er een omzetgroei met 8%. De al bij al bescheiden omzetgroei contrasteert met een 86% lagere nettowinst in het vierde kwartaal. Op de Chinese thuismarkt blijft de groei beperkt: Taobao en Tmall groeiden op jaarbasis met 4%, terwijl het volume aan bestellingen met dubbele cijfers steeg. De internationale e-commerceactiviteiten groeiden met 45%, maar het verlies verdubbelde wel.
Dat is onder andere het gevolg van investeringen in cloud-infrastructuur, in prijsverlagingen en in sneller bezorgen. AliExpress bijvoorbeeld levert nu 70% van de orders binnen de vijf dagen, dankzij een verbeterde synergie met de logistieke divisie Cainiao. Die investeringen zijn noodzakelijk om de competitief te blijven tegenover andere snel groeiende Chinese e-commercespelers zoals JD.com, Temu en Shein.
Alibaba heeft een moeilijk overgangsjaar achter de rug, met een ingrijpende herstructurering waarbij de groep zichzelf in zes aparte ‘business groups’ opdeelde. Volgens CEO Eddie Wu wijst de omzetgroei erop dat de vernieuwde strategie vruchten begint af te werpen. Hij verwacht vooral veel van nieuwe diensten en producten die op AI zijn gebaseerd.