De Chinese internetreus Alibaba heeft alweer een nieuwe markt aangeboord: het concern heeft een “hotel van de toekomst” geopend in Hangzhou. Het hotel werkt met de nieuwste technologische snufjes, uiteraard allemaal van Alibaba-makelij.
Kies je raam via de app
Het FlyZoo Hotel is gelegen in het Chinese Hangzhou en telt 290 kamers. Het werd gebouwd door verschillende bedrijfseenheden van Alibaba, zoals het online reisplatform Fliggy en de Alibaba Artificial Intelligence Labs. FlyZoo wil de hotelsector “transformeren en aanpassen aan het digitale tijdperk waarin we leven”. Van lange rijen aan de check-in hebben de gasten geen last: alles is volledig gedigitaliseerd. Buitenlanders hebben bij het inchecken wel even de hulp nodig van het hotelpersoneel, maar Chinese reizigers kunnen via de app inchecken en rechtstreeks naar hun kamer gaan.
Alles begint met de FlyZoo-app, waarmee reizigers niet alleen hun verblijf boeken, maar ook de verdieping kunnen kiezen en zelfs de richting waarnaar hun kamer uitkijkt. Eenmaal binnen speelt artificiële intelligentie – uiteraard – een centrale rol: gasten kunnen ervoor kiezen om gezichtsherkenning te gebruiken in plaats van keycards om toegang te krijgen tot het hotel of om in de lift te stappen. FlyZoo maakt gebruik van foto’s die genomen zijn bij het inchecken om te controleren of de gebruikers echt in het hotelverblijven.
Slimme assistent
Elke kamer is daarnaast uitgerust met een ‘Tmall Genie’, een slimme assistent die de gasten via spraakherkenning bijstaat. De kamertemperatuur aanpassen, muziek afspelen of de gordijnen openen: de Tmall Genie kan het allemaal via een eenvoudige spraakopdracht. Hij kent ook het wifi-wachtwoord en je kan bij hem zelfs een maaltijd of een glas water bestellen. Die worden dan keurig op je kamer afgeleverd… door een robot van Alibaba.
De technologie van FlyZoo dient om de diensten van een hotel gemakkelijker en aangenamer te maken. Doordat het hotelpersoneel minder tijd moet besteden aan routinematige taken, kan het zich bovendien meer concentreren op een betere dienstverlening voor de gasten. “Ons gebruik van intelligente faciliteiten in combinatie met digitaal management en operationele systemen betekent dat hotelmedewerkers zich kunnen concentreren op het bieden van een serviceniveau dat net dat beetje extra is”, zegt CEO Andy Wang.