Temu is de nieuwe Chinese ster, zoveel is duidelijk na een topkwartaal voor moederbedrijf PDD. Nadat de omzet bijna verdubbelde, roept Jack Ma ‘zijn’ Alibaba op om van de onlinediscounter te leren.
Bakens van e-commerce verzetten
PDD klopt de verwachtingen met een verbluffend derde kwartaal. De holding achter shopapp Temu zag de omzet met 94% stijgen tot 68,84 miljard yuan (9 miljard euro), met dank aan het succes buiten China. De nettowinst voor gewone aandeelhouders steeg tot 15,54 miljard yuan, al rekent PDD voor vlaggenschip Temu pas over een jaar of drie op winstgevendheid.
Temu werd pas vorig jaar in september gelanceerd, maar is al de meeste gedownloade retailapp in de Verenigde Staten. De webshop is inmiddels in 48 landen beschikbaar. Voor het hele jaar rekenen analisten volgens Reuters op meer dan zestien miljard dollar aan omzet. Ook op de Chinese thuismarkt groeit PDD beduidend sneller dan rivalen Alibaba en JD.com. Temu scoorde vooral tijdens de koopjesfestivals Singles’ Day en Black Friday.
Voor Alibaba-oprichter Ma waren de kwartaalcijfers reden genoeg om zijn geesteskind (de ondernemer verdween onder politieke druk naar de achtergrond) even de les te spellen. Ma feliciteerde PDD en stelt in een bericht aan de Alibaba-werknemers dat het bedrijf hiervan moet leren en zich moet aanpassen.