JD.com krijgt een miljard yuan (zowat 125 miljoen euro) van Alibaba. Dat is het resultaat van een jarenlange rechtszaak, waarin de Chinese rivalen elkaar beschuldigden van monopoliepraktijken.
“Eén van de twee”
Na jaren krijgt JD.com dan toch gelijk – en een schadevergoeding – van een Chinese rechter. Die oordeelde dat Tmall, het merkenplatform van Alibaba, misbruik heeft gemaakt van haar marktdominantie door van verkopers te eisen dat ze exclusief met één marktplaats samenwerken. JD.com klaagde die exclusiviteitseis al in 2017 aan.
Opvallend is echter dat beide partijen elkaar hetzelfde verwijten: ook Alibaba beweert dat JD.com merken en handelaars dwingt om “één van de twee te kiezen”. De praktijk is zelfs zodanig courant dat het een term op zich is geworden. China telt in de retail enkele grote machtsblokken, meer bepaald de technologiereuzen Alibaba, Tencent en JD, waardoor andere bedrijven zich quasi genoodzaakt zien om met één van hen in zee te gaan. Het is een praktijk die zich tot in de fysieke retail doorzet.
Toch maakt JD.com zich sterk dat de uitspraak “niet alleen een eerlijke beslissing is voor JD’s verzet”, maar ook een “mijlpaal en sleutelmoment in China’s juridische proces tegen monopolies.” Een woordvoerder van Alibaba zegt aan Reuters “de beslissing van de rechtbank te respecteren“. Eerder kreeg Alibaba al een recordboete van 2,7 miljard opgelegd in een antitrustonderzoek door de Chinese overheid.