Met een tweede beursnotering in Hongkong wil de Chinese retailgroep Alibaba de Chinese belegger rechtstreeks aanspreken. Zo zou de onderneming flink wat miljarden bijkomend investeringsgeld kunnen ophalen.
Oplopende spanningen
Alibaba Group is al sinds 2014 genoteerd op de New York Stock Exchange en haalde daar bij zijn debuut zo’n 25 miljard dollar op (22,5 miljard euro). Momenteel is die beurswaarde opgelopen tot ongeveer 400 miljard dollar (bijna 360 miljard euro). Met een tweede beursnotering in Hongkong zou het bedrijf nog eens 20 miljard dollar (18 miljard euro) willen ophalen, meldt Bloomberg op basis van bronnen die dicht bij het bedrijf staan.
De technologiereus zou momenteel in gesprek zijn met adviseurs en later dit jaar een aanvraag willen indienen voor een notering op de beurs in Hongkong. Zo zou Alibaba makkelijker bereikbaar worden voor de Chinese belegger, wellicht niet toevallig in een periode dat de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten verder oplopen.
Alibaba heeft geld nodig om zijn steile groei te financieren. Afgelopen boekjaar steeg de omzet met meer dan 50%. Het concern investeert in online platforms en clouddiensten, maar ook in fysieke winkels en bezorgdiensten om dat groeiritme aan te houden.