De Chinese retailreus Alibaba investeert 1,4 miljard dollar in postbedrijf ZTO en krijgt zo 10% van de Chinese pakjesleveraar in handen. Alibaba zou ook op zoek zijn naar een logistiek centrum in Duitsland, om de Europese markt te veroveren.
Alibaba trekt logistiek naar zich toe
Voor zo’n 1,2 miljard euro heeft Alibaba zich ingekocht in de logistiekspecialist ZTO, die in China bestellingen levert voor Alibaba en concurrenten als JD.com. Alibaba zet steeds meer in op eigen logistiek: het is de tweede keer in een jaar tijd dat de Chinese multinational investeert in de sector. Eerder verhoogde het al de participatie in magazijnbedrijf Cainiao, zodat het er nu een meerderheidsbelang van 51% heeft.
De retailholding trekt op die manier meer en meer schakels in de toevoerketen naar zich toe, wat duidelijk maakt dat het van een verkoopplatform evolueert naar een allround-retailer, die net zoals Amazon zoveel mogelijk tussenschakels uit de waardeketen wil schrappen. Alibaba heeft ook eigen magazijnen nodig als het zijn snel groeiend aantal winkels wil bevoorraden, waaronder de Hema-supermarkten, en voor zijn merkenplatform Tmall.
Aanval op Europa
Ook in Europa is Alibaba op zoek naar magazijnruimte: Wirtschaftswoche schrijft dat de Chinezen in gesprek zijn met de haven van Hamburg om daar een eigen logistiek centrum te openen. Van daaruit zou het zijn aanval op het Europese vasteland inzetten. De Duitse hub zou vooral de Duitse en Scandinavische markten gaan bedienen, volgens het Duitse blad. Er worden via Alibaba vandaag al 50.000 pakketten per dag naar Duitsland gestuurd. Het blad heeft het daarenboven nog over een Belgische distributiecentrum, al is dit nog niet bevestigd.
Alibaba zou ook al een magazijn in Tsjechië aan het bouwen zijn. Topman Jack Ma heeft bovendien te kennen gegeven dat het wil investeren in Frankrijk en de Bulgaarse overheid had het eerder over concrete plannen in het land. De Chinese invasie lijkt dus stilaan vorm te krijgen.