Alibaba streeft naar maar liefst een miljard actieve consumenten per jaar tegen eind 2024. Dat moet de Chinese retailgroep meer dan tien biljoen Chinese yuan (zowat 1200 miljard euro) aan bruto-omzet opbrengen.
Nu al 960 miljoen Chinezen
Op de jaarlijkse dag voor investeerders heeft Alibaba zijn nieuwe financiële doelstellingen voorgesteld, en die zijn niet min. Het vijfjarenplan van de retailreus moet ertoe leiden dat het bedrijf jaarlijks meer dan 1 miljard actieve consumenten kan bereiken tegen het eind van het fiscale boekjaar 2024. Tegen dan wil de Chinese groep zo een bruto-omzet van tien biljoen yuan realiseren.
Ter vergelijking: in het afgelopen jaar haalde de Chinese thuismarkt 730 miljoen jaarlijkse actieve consumenten. Het aantal internationale consumenten bedroeg zo’n 130 miljoen. Alipay, het betalingssysteem van het bedrijf, telde vorig boekjaar ongeveer 900 miljoen actieve gebruikers in China. Samen tellen Alibaba en betalingstak Ant Financial ongeveer 960 miljoen Chinese gebruikers.
De nieuwe prognoses moeten Alibaba dichterbij de ambitie brengen om twee miljard klanten te bedienen, tien miljoen winstgevende kleine en middelgrote ondernemingen te ondersteunen en honderd miljoen banen te creëren tegen het fiscale jaar 2036.
Alibaba creëert nieuwe, digitale consumptiebehoeften
In aanwezigheid van meer dan 500 investeerders bevestigde bestuursvoorzitter Daniel Zhang dat de consumentenbusiness van de groep zich nog voornamelijk op de lokale Chinese markt concentreert. Ook in de komende tijd blijft die focus zo, aangezien het bedrijf zich steeds meer wil richten op consumenten in de minder verstedelijkte gebieden van China. In de ontwikkelde gebieden winkelt al 85% van de Chinese consumenten via Alibaba, terwijl in de minder ontwikkelde gebieden de penetratie 40% is, aldus de opvolger van oprichter Jack Ma.
Al wil Zhang ook werken aan nieuwe diensten: “Vandaag creëren en vervullen we nieuwe consumptiebehoeften om onze digitale consumentenpopulatie op zijn geheel te laten groeien.” De topman ziet enorme synergiemogelijkheden tussen de verschillende consumentgerichte activiteiten van wat hij Alibaba’s digitale economie noemt.
Een belangrijke factor daarin zijn de B2B-tools van het ‘Alibaba Business Operating System’, die merken en bedrijven moeten wapenen met het Alibaba-verkoopnetwerk en de cloud- en datatechnologie van de groep. “Wij geloven in het huwelijk tussen handel en technologie. Dit is altijd Alibaba’s unieke waardevoorstel geweest”, klinkt het.