Wordt werkelijk iedereen retailer? Alibaba moedigt al zijn Chinese gebruikers aan om zelf een webwinkel te openen op het platform. Op elke verkoop via hun pagina krijgen ze een commissie, verder hoeven ze niks te doen.
Iedereen wordt influencer
‘Social shopping’ is al langer ‘hot’ in China: influencers vloggen, videostreamen en Instagrammen erop los om producten aan te bevelen aan vooral jonge consumenten. Als hun volgers dan iets kopen, krijgen ze een commissie. De influencers, daar ‘KOL’ (voluit ‘Key Opinion Leaders’), worden gezien als experten in hun domein en hebben veel invloed.
Nu kan iedereen in China influencer worden met behulp van Taoxiaopu, een nieuw onderdeel van de Taobao-app van Alibaba. Het Chinese e-commerceplatform lanceert miniwebshops voor zijn klanten, die er een eigen virtuele winkeletalage kunnen opzetten. In die etalage plaatsen ze producten van professionele handelaars of merken die verkopen via Alibaba.
Bij bestellingen via zo’n persoonlijke webwinkel wordt de bestelling onmiddellijk doorgegeven aan de professionele verkoper, die dan ook de verdere afwikkeling op zich neemt. Gebruikers krijgen wel een commissie voor elke verkoop die ze realiseren, maar hoeven zich verder nergens van aan te trekken.
Iedereen wordt retailer
Alibaba hoopt op die manier van zijn 693 miljoen jaarlijkse gebruikers echte ambassadeurs te maken, die hun omgeving stimuleren om bij hen te shoppen. Het systeem is daarom ook gratis, met nog extra beloningen voor wie succes oogst. Beginners krijgen een testwinkeltje waarvoor ze 30 producten kunnen selecteren, van zodra ze meer dan vijf transacties hebben gefaciliteerd krijgen ze keuze uit meer dan 10.000 producten voor ‘hun’ shop.
Sinds de eerste testlancering in april vorig jaar heeft Taoxiaopu al bijna een miljard gebruikers verzameld, waarvan de helft in kleinere Chinese steden. Alibaba is ook niet de enige met een ‘sociaal’ shopplatform: het ondervindt er de concurrentie van ledenplatformen Yunji en Beidian, maar vooral van nieuwkomer Pinduoduo, die volgens Tech in Asia liefst 536,3 miljoen gebruikers heeft.
Social commerce speelt dan ook naadloos in op belangrijke trends in retail, zoals de behoefte aan (hyper-)personalisatie, een gecureerd aanbod als gids in de online chaos, de platformeconomie en het betrekken van klanten als (merk)ambassadeurs. Zouden de Chinezen het boek ‘The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is’ ter harte hebben genomen?