De Chinese markt blijft worstelen met een strikt Covidbeleid en een zwak consumentenvertrouwen. Dat ondervindt ook Alibaba, dat met magere kwartaalcijfers naar buiten komt nadat vorige week ook het 11.11-koopjesfestival tegenviel.
Sterke concurrentie
De Chinese e-commercegroep Alibaba, bekend van de onlinemarktplaatsen Tmall en Taobao en van webwinkel AliExpress, heeft teleurstellende kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet steeg met slechts 3% naar 207 miljard yuan (28 miljard euro), wat minder is dan wat analisten hadden verwacht. Bovendien moest de groep een nettoverlies slikken van meer dan 20,5 miljard yuan (bijna 3 miljard euro).
Op de Chinese thuismarkt heeft de retailer last van het strenge zero-Covid-beleid van de overheid: lockdowns schaden immers het consumentenvertrouwen en de economische activiteit. Bovendien ondervindt het bedrijf toenemende concurrentie van spelers als Pinduoduo en Douyin – de Chinese naam van Tiktok – die hun aanbod uitbreiden en marktaandeel winnen, meldt Reuters. Woensdag kwam ook Tencent al met zwakke cijfers voor de dag.
Beterschap lijkt niet meteen in zicht: over het grote koopjesevent Singles’ Day op 11 november wilde Alibaba opvallend genoeg nog geen verkoopcijfers kwijt, in tegenstelling tot de voorgaande jaren. De retailer meldde enkel dat de resultaten ongeveer in lijn lagen met die van vorig jaar. Westerse merken waren dit jaar wat terughoudender met hun kortingen op het e-commerceplatform.