Alibaba heeft er andermaal een recordkwartaal opzitten, met een omzetgroei van 38% en een fors gestegen winst. Het concern vreest wel dat de coronacrisis de komende maanden op de cijfers zal wegen.
Singles’ Day
In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar steeg de omzet van de kernactiviteiten van Alibaba met 38% tot 141,48 miljard yuan (18,7 miljard euro). De clouddivisie groeide met 62% naar 10,72 miljard yuan (1,4 miljard euro), de totale groepsomzet bedroeg 161,46 miljard yuan (21,3 miljard euro) en lag ongeveer 1,3% hoger dan wat analisten voorspeld hadden. De recordverkoop die werd gerealiseerd op Singles’ Day (11 november) droeg in belangrijke mate bij aan de monsteromzet van het e-commercebedrijf.
De sterk toegenomen omzet vertaalde zich ook in een hogere winst. Het nettoresultaat steeg van 33,05 miljard yuan naar 52,31 miljard yuan (6,9 miljard euro).
Corona
De uitbraak van de coronacrisis is echter een fikse tegenvaller voor het Chinese bedrijf, dat inmiddels al heeft gewaarschuwd rekening te houden met een daling van de inkomsten in het lopende kwartaal. Heel wat ondernemingen zijn gesloten en dat heeft uiteraard ook een effect de activiteiten van het e-commercebedrijf. “Net zoals andere bedrijven zijn wij niet immuun voor vraag en aanbod“, citeert Reuters financieel directeur Maggie Wu.