Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.
Feest van de vrijgezel verkoopt
In onze contreien is Singles’ Day nog relatief onbekend, maar wereldwijd staat het van oorsprong Chinese feest van de vrijgezel inmiddels gelijk aan een koopfestijn zonder weerga. Maar liefst 168 miljard yuan (een ‘kleine’ 22 miljard euro) had de online shopper dit jaar veil voor de flink afgeprijsde koopwaar van Alibaba. Dat is maar liefst 39% beter dan het record van vorig jaar (15.3 miljard euro), dat na amper 13 uur al naar de archieven verwezen werd.
Op het hoogtepunt mocht Alipay, de eWallet-betaaloplossing van Alibaba, zo’n 256.000 betalingen per seconde registreren. Het totale aantal transacties bereikte net niet de kaap van anderhalf miljard transacties, goed voor een dikke 800 miljoen pakjes die de komende dagen en weken bij de consument bezorgd zullen worden.
Shopping is entertainment
Met zijn Global Shopping Festival toont Alibaba ook op Singles’ Day aan dat de samensmelting tussen online en offline de toekomst voor retail is. “New Retail zorgt voor een shopervaring waarbij alle mogelijke kanalen zijn geïntegreerd,” klinkt het bij Roland Palmer, algemeen directeur van Alibaba Benelux. “Kijkers van de See Now, Buy Now modeshow konden bijvoorbeeld hun favoriete producten bestellen door met hun smartphone te schudden op het moment dat ze deze voorbij zagen komen.”
Aan het evenement werd een indrukwekkend gala gekoppeld met actrice Nicole Kidman en rapper Pharrell Williams als gastvrouw- en heer. Daarmee zet Alibaba volop de kaart in van entertainment om de verkoop te stimuleren: een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Het Singles’ Day Gala combineerde entertainment met shopping en interactieve betrokkenheid en zorgde zo voor een uniek succes,” laat Palmer daarover weten. “Shopping staat vandaag gelijk aan entertainment.”
Het evenement komt niet alleen Chinese verkopers ten goede: maar liefst 60.000 internationale merken boden op Singles’ Day hun producten aan; zes daarvan gingen met meer dan 150 miljoen dollar (bijna 130 miljoen euro) aan de haal. Onder de topverkopers bevonden zich bedrijven uit Japan, de Verenigde Staten, Australië en Duitsland.