Singles’ Day is opnieuw een groot succes geworden voor de Chinese webwinkelreus Alibaba: in totaal kochten consumenten er voor 268 miljard yuan (35 miljard euro) aan goederen, een nieuw record. De kritiek van milieubewegingen op soortgelijke ‘verkoopsfeesten’ zwelt echter aan.
544.000 bestellingen per seconde
Tijdens het eerste uur van Singles’ Day draaide Alibaba een recordomzet van zowat elf miljard euro: consumenten plaatsten tot 544.000 bestellingen per seconde, meldt de NOS. Aan het eind van de feestdag bedroeg liep het bedrag van alle verkopen op tot zowat 35 miljard euro, zowat een kwart meer dan vorig jaar.
Singles’ Day of Vrijgezellendag ontstond in de jaren 1990 onder studenten. In 2009 maakte Alibaba er ook een online winkelfeestdag van, met grote kortingen. In China stellen veel consumenten grote aankopen zoals elektronica uit om daarvan te kunnen profiteren. Langzaam maar zeker wint het evenement ook aan populariteit in de rest van de wereld.
Milieuorganisaties wijzen op de ecologische keerzijde van de ongebreidelde online consumptie. De Chinenes e-commercesector zou vorig jaar zo’n 9,4 miljoen ton aan verpakkingsmaterialen hebben gebruikt. Als er geen actie wordt ondernomen, zal dat in 2025 zelfs 41 miljoen ton zijn, waarschuwt onder meer Greenpeace. Slechts 5% van de in de sector gebruikte plastic zou gerecycleerd worden.