Alibaba heeft zijn eigen verwachtingen ruimschoots overtroffen: de omzet steeg met 35% in het boekjaar tot eind maart, mede met dank aan de coronacrisis. Voor het eerst verkocht de Chinese retailgroep online voor meer dan een biljoen dollar.
Bijna miljard klanten
Er sneuvelt alweer een record bij Alibaba: in het boekjaar 2020, tot eind maart en dus na de coronacrisis in China, haalde de retailreus uit e-commerce een brutohandelsvolume (GMV) van liefst een biljoen dollar (920 miljard euro). De overgrote meerderheid daarvan (870 miljard euro) komt nog steeds van de Chinese thuismarkt. De omzet zelf steeg met 35%, goed voor 65,6 miljard euro en meer dan vooraf ingeschat, terwijl het EBITDA met 29% omhoog ging en afklokte op 20,5 miljard euro.
Ondertussen telt de groep naar eigen zeggen 960 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, waaronder 780 miljoen consumenten in China en 180 miljoen buiten de thuismarkt. Meer dan 70% van de nieuwe klanten komt uit minder ontwikkelde gebieden, een regio waar de groep sterk op inzet met ook fysieke retail en samenwerkingen met kleine, lokale winkeliers.
Vierde kwartaal is “corona-succes”
Vooral het laatste kwartaal, dat volledig in het teken stond van de uitbraak van het coronavirus, was een flinke meevaller voor Alibaba. Het aantal online bestellingen steeg met bijna 19%, hoofdzakelijk omwille van de lockdowns. De totale omzet steeg tot 14,7 miljard euro, ten opzichte van ongeveer 12 miljard euro een jaar eerder. Op voorhand ging de groep nochtans uit van een omzetdaling in het vierde kwartaal.
Wel kreeg de winst in het corona-kwartaal nog rake klappen: het EBITDA steeg slechts met 1% en het nettoresultaat daalde zelfs met 88% op jaarbasis, vooral door misgelopen beleggingsinkomsten als gevolg van de gekelderde beurskoersen. De omzet bij de cloud-activiteiten steeg met ongeveer 58%.