Aldi heeft er een bizarre week op zitten. Een filmpje waarin een klant helemaal over de rooie gaat over de uitverkochte Jonagold-appelen, ging plots viraal, met in het spoor een hoop ‘memes’ waarin het Aldi-logo vaak verscheen. Reclame die je niet kan kopen.
Van memes tot carnavalsliedjes
Een uit de hand gelopen discussie over, godbetert, Jonagold-appelen. In een normale wereld zou je denken dat een supermarktketen een van z’n winkels liever niet op sociale media ziet circuleren als decor voor een ordinaire scheldpartij. De kans is echter klein dat Aldi heel verveeld zit met de affaire. Want met iedere ‘meme’ die er nadien over gemaakt werd, passeerde het Aldi-logo langs alle schermen.
Het internet deed waar het goed in is. Het begon met wat vrolijke berichtjes op Twitter, maar dat was slechts de sneeuwbal die vanaf de top van de berg naar beneden werd geworpen. Hoewel het tafereel zich afspeelde in het Aldi-filiaal in Veurne, goot de Ninoofse carnavalsvereniging Enkavee het prompt in een liedje. Corona trok dan wel een streep door de festiviteiten in 2021, de creativiteit van de carnavalisten laat zich niet temmen door een virus.
Ook het duo van Supercontent – bekend van het Marc Van Ranst-liedje – liet zich niet onbetuigd en dook meteen de virtuele studio in. Ook daar zien we het Aldi-logo prominent in beeld.
‘Respect voor winkelpersoneel’
De supermarktketen zelf hield zich op de vlakte. Communicatiedirecteur Dieter Snoeck stelde zich diplomatisch op in een reactie tegenover Het Nieuwsblad. Hij reikte de hand aan de misnoegde klant en riep tegelijk op om het winkelpersoneel te respecteren. “Nog niet zo lang geleden werden ze omschreven als ‘de helden van de retail’. Dat zijn ze nog steeds”, aldus Snoeck.
Een slimme strategie van Aldi. De keten vergaloppeerde zich niet door te proberen dit gebeuren te kapen om er snel nog wat mee te scoren. Een dergelijke aanpak kan heel gemakkelijk in je gezicht ontploffen. Het internet is bijzonder onvoorspelbaar op dat vlak. Je weet nooit wie er om welke reden verontwaardigd reageert, en dan kan het snel helemaal verkeerd gaan.
Influencer marketing
Toch is het duidelijk dat Aldi niet vies is van wat marketing die breder gaat dan de klassieke folder en de traditionele kanalen. TikTok- en Instagramfenomeen Nicolas Caeyers, die tijdens de lockdown furore maakte met z’n videomontages van daguitstapjes met alter ego Sabine en dochter Cheyenne, publiceerde onlangs een video waarin die alter ego’s naar de Aldi gingen op zoek naar de ‘Knaldi’s’.
Caeyers’ humor flirt vaak met harde spot, maar bereikt op TikTok meer dan 130.000 volgers (op Instagram zijn het er net geen 93.000). Dat is ‘influencer marketing’ met een immens bereik bij een publiek dat niet meteen de wekelijkse Aldi-folder verslindt.