Albert Heijn heeft grote plannen met AH to go. Het wil het kleinere concept van de supermarktketen ook gaan inzetten op universiteiten, langs de snelweg of als vervanger van bedrijfsrestaurants. Dat heeft CEO Wouter Kolk gezegd in een interview.
Geen bod op Jumbo
Kolk wijst er op dat er al een AH to go is op het hoofdkantoor van Ahold-dochter Bol.com, op Schiphol en bij het ziekenhuis AMC. Ook de winkels die momenteel worden uitgebaat door de NS en die het spoorwegenbedrijf wil afstoten, wil Kolk graag behouden.
Het zijn ook die plannen met AH to go die Ahold er van hebben weerhouden om mee te bieden op de restaurants van La Place, die nu in handen zijn van sectorgenoot Jumbo. “AH to go heeft geen groot café, maar we merken dat mensen altijd wel ergens een plekje vinden. In het begin dachten we dat klanten een pot pindakaas en wit brood zouden kopen, maar ze kiezen liever een beker muesli die je alleen nog hoeft te schudden”, zegt hij aan het FD.
“We zijn vriendelijker geworden”
Kolk was ook mee verantwoordelijk voor het opvoeren van de assortimentvernieuwing bij Albert Heijn. In 2015 is een kwart van het assortiment vernieuwd, wat veel meer is dan normaal, maar voortaan zullen de vernieuwingen op dat tempo blijven plaatsvinden. Om dat mogelijk te maken wordt bij de productontwikkeling nu met kleinere teams gewerkt, die sneller beslissingen kunnen nemen binnen bepaalde categorieën.
Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van een gezonder aanbod met minder suiker en zout en wordt ook de service binnen de winkel aangepakt. “Er wordt meer gedag gezegd bij de kassa en meer meegelopen met klanten die iets zoeken”, zegt Kolk. “We zijn een stuk vriendelijker geworden.”