Dat bol.com een grootmacht is binnen de e-commercesector in de Benelux is geweten, maar de precieze cijfers zijn al lange tijd een goed bewaard geheim. Om de eigen beurskoers te ondersteunen heeft Ahold Delhaize de voorbije maanden wel overwogen om meer openheid te verschaffen over de cijfers, maar uit angst voor Amazon is dat plan weer afgevoerd.
Mysterie
Ahold Delhaize deelt zeer weinig informatie over de resultaten van zijn webwinkel: analisten en beleggers krijgen wel inzicht in de evolutie van de omzet, maar over de rentabiliteit van de webwinkel is zeer weinig bekend. In 2018 meldde het concern wel dat de ebitda positief was.
Volgens het FD heeft de top van het concern wel overwogen om de prestaties van de webwinkel wat meer in de verf te zetten: dat zou immers de kwakkelende beurskoers van Ahold Delhaize een boost kunnen geven en het bedrijf zo beter beschermen tegen ongewenste overnamepogingen. Bovendien zijn er vaak bonussen verbonden aan een hogere beurskoers.
Anticiperen
Inmiddels heeft het bedrijf het plan om meer openheid te verschaffen, weer opgeborgen. Daar heeft de komst van Amazon alles mee te maken: Ahold Delhaize wil zijn Amerikaanse concurrent niet wijzer maken en ook geen gezichtsverlies lijden. “Het is de vraag of bol.com van Amazon kan winnen. Als Ahold de prestaties van bol.com nu zo zou benadrukken, maakt het zichzelf kwetsbaar. Wat als het straks niet goed gaat?”, citeert het FD een anonieme zakenbankier.
De voorbije maanden heeft bol.com heel wat maatregelen genomen om zich voor te bereiden op de komst van de Amerikaanse webreus: de webwinkel heeft het aanbod uitgebreid met dames- en herenmode en kondigde bovendien de verlaging van de verkoopcommissies van artikelen onder de 20 euro aan. Het platform hoopt zo het assortiment nog verder te verbreden en aantrekkelijker te worden voor partners én consumenten.