Black Friday heeft er nog een nieuwe spin-off bij: ‘Make up your mind Monday’, de dag met de meeste retours van koopjesjagers die spijt hebben. Retours kosten retailers tijdens de feestdagen ettelijke miljarden.
140% meer retourzendingen
Nu de koopjesgekte van Black Friday (en de ondertussen ellenlange lijst van afgeleide koopfeestdagen) gaan is liggen, krijgen veel consumenten spijt van hun impulsieve aankopen. Vandaag, maandag 9 december, is volgens onderzoek de dag waarop het hoogste aantal bestellingen wordt teruggestuurd.
Britse retailers mogen vandaag liefst 140% meer online geregistreerde retouren verwachten dan op een gemiddelde doordeweekse dag, berekende retourenplatform ReBound Returns. De dag krijgt daarom zelfs een eigen naam: ‘Make Up Your Mind Monday’, schrijft FashionUnited.
Steeds vaker bestellen shoppers tijdens de koopjeswoede van Black Friday en Cyber Monday zonder er al te veel bij na te denken, en pas achteraf beslissen ze thuis wat ze willen houden. Onmiddellijk na Black Friday begint dan ook de onvermijdelijke retourstroom op gang te komen, een stroom die piekt op ‘Make up your mind Monday’ maar ook daarna nog verder doorloopt.
Drie miljard aan retourkosten
Verhoogde retouractiviteiten zullen volgens ReBound Returns nog tot ver in het nieuwe jaar aanhouden, met 85% meer terugzendingen in januari dan in een gemiddelde maand. Zelfs op Cyber Monday waren al bijna twee keer (96%) meer retouren dan op een gemiddelde weekdag, op dinsdag 3 december daags nadien 116% meer.
Consumenten sturen ook meer terug dan ooit: in het Verenigd Koninkrijk alleen al zouden de retours tijdens de eindejaarperiode retailers 2,6 miljard pond (3 miljard euro) kosten, 10% meer dan in 2018. In dat bedrag zitten de kosten voor het ontvangen, het verwerken en het terugbetalen van alle pakketjes verrekend, net als de verliezen die de handelaars oplopen als ze de artikelen later met korting moeten doorverkopen. Een tip van ReBound Returns is daarom de retours zo snel mogelijk te verwerken, zodat ze nog voor de januari-solden opnieuw in de verkoop kunnen.
Voor wie volledig mee wil zijn, de data voor volgend jaar zijn:
-
27 november: Black Friday (voor alle kortingen)
-
28 november: Small Business Saturday (voor lokale, kleine bedrijfjes)
-
29 november: Super Sunday
-
30 november: Cyber Monday (voor e-commerce)
-
1 december: Giving Tuesday (voor goede doelen)
-
7 december: Make up your mind Monday (voor retours)