Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.
38 miljoen euro
McTrek werd net als AS Adventure in 1995 opgericht. Aan de basis van de keten staat ondernemer Ulrich Dausien, die ook mee aan de wieg stond van het outdoormerk Jack Wolfskin. McTrek haalde vorig jaar een omzet van 52 miljoen euro en een EBITDA van 4,7 miljoen euro. Dit jaar moet de omzet stijgen naar meer dan 58 miljoen euro. De keten haalt een vijfde van zijn omzet uit de webshop, wat een stuk meer is dan de 12,4% die AS Adventure uit online haalt.
AS Adventure zou volgens het Duitse vakblad Mergermarket 38 miljoen euro neertellen voor de overname. Daarbij blijft CEO Ulrich Dausien wel aan boord en wordt hij ook aandeelhouder van de AS Adventure-groep, waar investeringsfonds PAI meer dan 80% van de aandelen in handen heeft.
Expansie in Frankrijk
De stap naar Duitsland is een belangrijke voor AS Adventure, want met 2,5 miljard euro is dat de grootste outdoormarkt van Europa. Het is ondertussen al het zevende land waar het bedrijf actief wordt, na België, Nederland (met Bever), Luxemburg, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De gezamenlijke omzet van de groep komt met McTrek bij op 565 miljoen euro en het aantal winkels op 256.
De volgende grote expansie moet nu in Frankrijk komen, waar de groep al twee winkels heeft en waar voor eind dit jaar nog een derde wordt geopend. CEO Frederic Hufkens ziet in het land ruimte voor minstens vijftig eigen winkels.