De Nederlandse non-fooddiscounter Action blijft sterk doorstijgen: de omzet groeide met 22% aan, de operationele winst met 29%. De keten wil zijn groeiritme van ongeveer één winkelopening per dag ook dit jaar aanhouden.
Een nieuwe winkel per dag
In januari maakte de keten al een stevige omzetstijging bekend, maar nu komt daar dus ook nog een nog grotere winststijging bij. De operationele winst groeide immers met 29% naar 2,076 miljard euro.
Ook op duurzaamheidsvlak boekte de keten een succesje: de klimaatdoelen op korte termijn zijn nu goedgekeurd door de ‘Sience Based Targets initiative’ (SBTi). Bovendien verhoogt Action zijn doelstelling om de broeikasgasemissie van eigen activiteiten te verlagen: die lag eerder op 60% tegen 2030, maar aangezien de keten dat doel nu al nadert wordt die ambitie aangescherpt tot 75%.
“We zijn van plan om dit jaar minstens één winkel per dag te openen. We zijn klaar om in april onze activiteiten in Zwitserland te starten en plannen om in de herfst in Roemenië van start te gaan. Daarnaast hebben we ook besloten om in 2026 onze operaties in twee nieuwe landen te starten: Kroatië en Slovenië. Hiermee zorgen we ervoor dat we voldoen aan de vraag van de klant en dat meer klanten van Action kunnen genieten”, klinkt het ambitieus bij Action-CEO Hajir Hajji. Eerder maakte de keten ook al bekend dit jaar te zullen starten in Roemenië en Zwitserland.