De omzet van de Nederlandse winkelketen Action is in 2015 met 32% gestegen naar 1,99 miljard euro. Die sterke groei was vooral te danken aan het groot aantal nieuwe winkels dat de keten in 2015 opende.
Maal drie in Frankrijk
Ook op vergelijkbare basis was er echter nog groei, maar die was met 7,6% een stuk kleiner. Action opende in 2015 dan ook 141 nieuwe winkels: zo verdubbelde het aantal winkels in Frankrijk tot 120, kwamen er 17 nieuwe filialen in Nederland, 23 in België en 31 in Duitsland. Daarnaast opende Action in 2015 zijn eerste winkels in Oostenrijk en Luxemburg en werd in Parijs het eerste distributiecentrum buiten Nederland geopend.
“Door de sterke internationale groei, met een toenemend aantal winkels buiten Nederland, ontwikkelt onze organisatie zich van een typisch Nederlands bedrijf naar een Europese discounter. Als internationale onderneming moeten we onze organisatie versterken, waarbij we ons blijven focussen op onze unieke positionering. In combinatie met geografische expansie zijn dit onze prioriteiten voor de komende jaren”, zegt CEO Sander van der Laan.
In Nederland groeide de omzet met 10% naar 1,15 miljard euro, terwijl er in België sprake was van een omzetgroei van liefst 37% naar 401 miljoen euro. In Duitsland verdubbelde de omzet zelfs naar 165 miljoen euro en in Frankrijk was er een indrukwekkende groei van 212% (meer dan maal drie dus), waardoor de omzet er in 2015 uitkwam op 281 miljoen euro.