Action heeft vorig jaar de kaap van vijf miljard euro omzet gerond. Eigenaar 3i schat de waarde van de discountketen nu op 10,25 miljard euro en noemt de coronacrisis maar een “kortetermijnstoring”.
Italië en Tsjechië uitgesteld
Vorig jaar heeft Action een omzet van meer dan vijf miljard euro gehaald, liefst 800 miljoen meer dan het jaar voordien. Dat is goeddeels te danken aan de snelle expansie van de non-fooddiscounter, maar ook op vergelijkbare basis steeg de omzet met 5,6%. De brutowinst (EBITDA) groeide in 2019 met 20% tot 541 miljoen euro, schrijft het Financieele Dagblad op basis van de jaarresultaten van investeringsgroep 3i.
De verplichte sluiting van de winkels in de meeste landen tijdens de coronacrisis, met uitzondering van de Nederlandse thuismarkt, heeft dit jaar niettemin roet in het eten gegooid. Action zou al eind 2019 10,25 miljard euro waard geweest zijn volgens 3i, maar door Covid-19 verwacht de eigenaar dit jaar geen noemenswaardige waardestijging.
Toch noemt de investeerdersgroep de coronacrisis maar een “grote kortetermijnstoring”. Gezien de grote drukte bij de heropening van de Belgische winkels, zou dat wel eens kunnen kloppen. Vrijwel alle 1576 winkels zijn ondertussen weer open, alleen zijn de lancering van 240 nieuwe vestigingen en de opstart in Italië en Tsjechië uitgesteld. Action had in maart ook aangekondigd zijn leveranciers tijdelijk later te betalen, maar die maatregel is na protest teruggedraaid.