Non-fooddiscounter Action is het voorbije jaar opnieuw sterk gegroeid: dankzij 230 nieuwe winkels ging de omzet 23% hoger naar 4,21 miljard euro. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei 3,2%.
Expansie
De brutobedrijfswinst steeg van 387 miljoen euro naar 450 miljoen euro, dat is een toename van 16,3%. “Ons aanhoudende succes onderstreept de kracht van de Action-strategie om een breed en steeds veranderend productengamma te bieden aan de beste prijs”, zegt CEO Sander van der Laan. Hij herhaalde ook zijn doelstelling om op middellange termijn een omzet van 10 miljard euro te behalen.
De winkelketen telt nu 1325 filialen verdeeld over zeven landen: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en Polen. Vooral in Duitsland en Frankrijk opende de keten in het afgelopen jaar veel nieuwe vestigingen, in Nederland en België werden 48 winkels gerenoveerd.
Allerhande problemen
Hoewel de cijfers een sterke omzetstijging weergeven, had Action het afgelopen jaar af te rekenen met nogal wat operationele problemen. De keten kon de eigen groei niet meer volgen, waardoor de opening van twintig nieuwe winkels uitgesteld werd naar dit jaar. In Frankrijk had het bedrijf ook nog te kampen met de gevolgen van de acties van de ‘gele hesjes’.
Action heeft intussen zijn investeringsprogramma in nieuwe distributiecentra versneld. De discounter heeft nu zeven magazijnen, waarvan er twee begin dit jaar werden opgestart. Tegen eind 2020 moeten er nog drie distributiecentra bijkomen, om een verdere internationale expansie mogelijk te maken