De Nederlandse winkelketen Action heeft nabij Mannheim zijn eerste Duitse distributiecentrum geopend. Dat centrum wordt verantwoordelijk voor de bevoorrading van Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk.
Naar 180 Duitse winkels
Dat nieuwe distributiecentrum was nodig, omdat Action in Duitsland een stevige groeistrategie wil realiseren. Zo zijn er vorig jaar maar liefst zestig nieuwe winkels geopend. “Gelet op de grootte en bevolkingsdichtheid is Duitsland één van de belangrijkste landen waarop wij komende jaren onze groeistrategie zullen richten”, stelde CEO Sander van der Laan tijdens de opening van één van die winkels. Momenteel heeft het 150 winkels in Duitsland en tegen het einde van 2017 moeten dat er 180 zijn.
In totaal kwamen er in 2016 197 nieuwe winkels bij, verspreid over Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg en Oostenrijk. Volgens Van der Laan is Action zo de snelst groeiende non-food discounter in Europa. In 2016 steeg de omzet zo met meer dan een derde naar 2,7 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een omzetgroei van 6,9%, in 2015 was dat wel nog 7,6%. Die vergelijkbare groei was te danken aan het stijgend aantal transacties in de winkels, aangezien de prijzen gelijk bleven.
Het distributiecentrum in Duitsland is niet het eerste buiten thuismarkt Nederland. In 2016 werd er ook één geopend nabij Parijs, om zo de grote groei in Frankrijk te ondersteunen.