Action test een nieuw winkelconcept, dat twee keer zo groot is als gewoonlijk: in Frankrijk heeft een vestiging van 1.600 m² de deuren geopend, de grootste van de discounter tot nu toe.
Zelfscankassa’s en ruimte
In het Franse Sainte-Geneviève-des-Bois, onder Parijs, heeft de ‘s werelds grootste Action-winkel de deuren geopend. De nieuwe vestiging heeft een oppervlakte van 1.600 m², zowat twee keer de gebruikelijke oppervlakte. Toch is het assortiment niet uitgebreider: het aanbod bevat 6.000 artikelen in de typische categorieën van de non-fooddiscounter.
Het gaat om een pilot voor een nieuw winkelconcept, dat ruimer is en zo ook een meer open productopstelling geniet. Bovendien zijn, naast de acht traditionele kassa’s, nog acht zelfscankassa’s toegevoegd, om de wachttijd te verkorten en het afrekenen vlotter te laten verlopen.
Groener imago
Een andere nieuwigheid in het concept is meer aandacht voor duurzaamheid: Action wil zich een groener imago aanmeten. Dat doet het onder meer met elektrische oplaadpalen op de parking en recyclingstations in de winkel, waar klanten oud textiel, huishoudelektro en andere producten kunnen inleveren.
Maar ook het assortiment verduurzaamt: in de winkel zijn producten van duurzame oorsprong te vinden, die in de rayons ook extra in de kijker worden gezet. “Het is vandaag de dag goed mogelijk om duurzaam gelabelde producten tegen lage prijzen te vinden”, vertelt Wouter De Backer, algemeen directeur van Action France, aan Business Insider. Of het nieuwe concept ook elders wordt uitgerold en wanneer, is nog niet duidelijk.