De groeimotor van Action valt niet stil: in 2023 steeg de omzet met 27,8% naar 11,3 miljard euro. Deze maand gaat de discounter van start in Portugal: daarmee is de keten straks actief in twaalf Europese landen.
Prijzen verlaagd
De netto-omzet van Action is vorig jaar met 27,8% gestegen: op vergelijkbare basis groeide de omzet met 16,7%, dankzij de toename van klanten in de bestaande winkels. Daarnaast opende de keten 303 nieuwe winkels, waaronder de 500e winkel in Duitsland, de 300e winkel in Polen en de 100e winkel in Oostenrijk. In Frankijk opende begin januari 2024 de 800e winkel. In totaal heeft Action nu 2.566 winkels in elf Europese landen, waar elke week gemiddeld 15,3 miljoen klanten komen winkelen. In februari opent Action zijn eerste winkel in Portugal, meer bepaald in Porto. Meer winkels in Portugal zijn al gepland.
Volgens CEO Hajir Hajji toont de groei in 2023 hoe relevant de formule van Action is voor klanten. Ze wijst erop dat de keten er vorig jaar in geslaagd is de prijs van meer dan 2.500 producten te verlagen. Ook introduceerde het bedrijf zijn eerste volledig circulaire product: een opbergmand van kringloopplastic van retourstromen uit de eigen activiteiten.