Action heeft vandaag zijn eerste twee winkels in Tsjechië geopend. Het is het achtste land voor de Nederlandse non-fooddiscounter, die nu ook zijn eerste stapjes online waagt.
Overal hetzelfde aanbod
Action is in Tsjechië geland met de opening van twee winkels op één dag: in Hradec Králové en Kladno. In de eerste helft van september komen daar al zeker drie extra winkels bij. Tsjechië is het achtste land waar de Nederlandse budgetketen van start gaat, terwijl nummer negen – Italië – al in de steigers staat.
“Er komen nog zeker vijf landen bij, waaronder volgend jaar in ieder geval Italië. Het gaat bij nieuwe landen altijd om landen die grenzen aan landen waar we al zitten”, zegt CEO Sander Van der Laan tegenover website NU. Die schaalbaarheid is volgens de topman te danken aan de overlap in het assortiment: 95% van het aanbod van 6.000 artikelen is overal identiek.
Eerste stappen in e-commerce
Op die manier weet Action nog dit jaar honderd bijkomende winkels te openen, waaronder drie vestigingen op de Nederlandse thuismarkt (in Den Haag, Krimpen aan den IJssel en Tilburg). Verdere expansie kan mogelijk ook online, ziet Van der Laan: “Elke consument zit tegenwoordig online, corona heeft dat versneld en ook naar een bredere doelgroep.” Het aantal bezoekers op de website neemt immers sneller toe dan in de fysieke winkels.
Toch blijft e-commerce door de lage prijzen bij de keten “verdomd moeilijk” rendabel te krijgen, zegt de discounter. Die experimenteert daarom momenteel met ‘click & collect’ in vijf winkels in Frankrijk én vijf vestigingen in de regio Antwerpen. De lockdown hakte in die landen hard op de resultaten in, maar ook voor elders dient het als “een bredere test”. De coronacrisis zorgde namelijk voor een omzetdaling van 50% tot soms 75% in de eerste maanden van dit jaar.