Action haalde dit jaar tot nu toe ruim een kwart meer omzet, de brutowinst steeg zelfs meer dan een derde. De non-fooddiscounter kan de kosten nog goed beheersen, terwijl weer veel meer mensen over de vloer komen.
Beperkte extra kosten
Voor Action zijn het gouden tijden: consumenten zijn niet meer bang van corona, maar van een koopkrachtcrisis en vinden dus weer volop hun weg naar de discountketen. Eigenaar 3i deelt mee dat de bezoekersaantallen in de eerste negen maanden aanzienlijk hoger waren dan vorig jaar, en dat vertaalt zich ook in betere verkoopcijfers.
De omzet steeg in de voorbije drie kwartalen met 27% van 4,8 naar 6,1 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 15,7% in de periode tot 2 oktober. Over de afgelopen twaalf maanden steeg de EBITDA met 35% tot 1,036 miljard euro. De omzet stijgt volgens 3i in alle landen en categorieën, terwijl de marges nog steeds goed onder controle blijven. Action is een van de weinige retailers die het over “beperkt gestegen bedrijfskosten” heeft.
182 nieuwe winkels
Hoewel 3i voor 2023 “moeilijke macro-economische omstandigheden” verwacht, die “zowel de consument als het bedrijfsleven voor aanzienlijke uitdagingen zullen blijven stellen”, rekent de investeerdersgroep erop dat Action de verwachtingen blijft overtreffen. De discounter blijft zich namelijk uitbreiden in Europa en veel nieuwe klanten aantrekken. Ook het feit dat het aanbod en de categorieën zo flexibel zijn, helpt de kosten te drukken.
Action opent dit jaar in totaal 182 nieuwe winkels. Met name de uitrol in Polen en Tsjechië verloopt goed, terwijl ook nieuwkomers Italië en Spanje een sterke eerste omzet laten zien. De keten wil er bijgevolg sterk verder uitbreiden. Komend jaar openen nog drie nieuwe distributiecentra, na de opening van een nieuwe hub in Le Havre dit jaar.