GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.
Gedeeltelijk herstel
De Nederlandse optiekketen herstelt tijdens het eerste kwartaal van 2018 slechts ten dele van de groeivertraging die ze eind vorig jaar liet optekenen: de omzet steeg met 8%, een fractie beter dan de 6,1% tijdens het vierde kwartaal van 2017, tot 913 miljoen euro. Voor die groei tekenen vooral de overnames van Tesco Opticians (Verenigd Koninkrijk) en Visilab (Zwitserland), die GrandVision het voorbije jaar afrondde. Het moederbedrijf van optiekketens als Pearle en GrandOptical wijst vooral de zwakkere resultaten in Noord-Europa aan als oorzaak van de trage groei, want in Mexico, Oost-Europa en Turkije deed GrandVision het wel goed.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalt de operationele winst met 9 miljoen euro tot 87 miljoen euro, al neemt het bedrijfsresultaat (ebitda) wel toe met 1%.
GrandVision opende in 2017 meer dan 250 nieuwe winkels en rekent ook op het effect van overnames om de omzet verder te laten groeien in 2018. Op middellange termijn verwacht het bedrijf een omzetgroei van zo’n 5% te kunnen voorleggen.