Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk bemoeilijken de internationale concurrentie voor Belgische e-commercespelers. Dat gebrek aan een gelijk speelveld kost het land elk jaar een miljard euro en 6.000 jobs, zegt het VBO.
Kloof wordt groter
Niet voor het eerst klinkt bij het VBO kritiek op de starre arbeidsregels die in België de groei van lokale e-commercespelers zouden fnuiken. Belgische consumenten kopen steeds meer online, maar doen dat vooral bij internationale platformen als bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue. Lokale tegenhangers van die platformen zijn er niet: Belgische webshops kunnen niet op tegen de lage prijzen en snelle leveringen van buitenlandse concurrenten.
Terwijl de online aankopen door Belgische consumenten tussen 2009 en 2019 groeide met 293%, nam het Belgische online aanbod met slechts 95% toe. De kloof wordt dus groter met buurlanden als Nederland (+253%) en Duitsland (+269%). In België bedraagt het aandeel van e-commerce in de totale retailomzet slechts 3%, tegenover 10% in Nederland en 12% in Duitsland. Dat blijft niet zonder gevolg: volgens werkgeversorganisatie VBO loopt België jaarlijks wel 0,3% van zijn bruto binnenlands product mis door die achterstand inzake e-commerce, ofwel een miljard euro.
Meer flexibiliteit
De belangrijkste oorzaak is volgens VBO de striktere regeling rond e-commerce. Belgische bedrijven moeten al vanaf 20 uur een toeslag betalen voor nachtwerk. Snel leveren tegen lage prijzen is daardoor moelijker voor Belgische webshops. Slechts vier retailers hebben hierover een akkoord met de vakbonden, maar ze betalen daarvoor een stevige prijs: het gaat om Colruyt Group, Ikea, Torfs en Vanden Borre.
De werkgeversorganisatie vraagt dan ook meer flexibiliteit en kijkt naar de regering: “Wij pleiten ervoor om gewoon de definitie van nachtarbeid aan te passen in de wetgeving en de periode aan te passen van middernacht tot 5 uur ‘s morgens in plaats van 20 uur ‘s avonds tot 6 uur ‘s ochtends zoals nu het geval is. Daarnaast zijn er echt inspanningen nodig om de grote loonkostenhandicap ten opzichte van het buitenland, van zowel e-commerce als de hele economie, te doen afnemen”, zegt hoofdeconoom Edward Roosens aan HLN.