(Publireportage) Meer dan de helft van alle pakketjes bij bol.com wordt verkocht door een lokale ondernemer. Eén van hen is Dennis Marechal van Wooden Gifts and More. Hij waardeert het grote bereik en de handige diensten op het verkoopplatform.
Groter bereik
Wooden Gifts and More, het bedrijf van ondernemer Dennis Marechal uit Vosselaar, verkoopt duurzame, handgemaakte houten geschenken: vooral balpennen, vulpennen, doosjes, briefopeners… “Die maak ik van hout van bomen die ziek zijn geweest, of omgevallen tijdens een storm bijvoorbeeld. Elk product vertelt een uniek verhaal. Bijna zeven jaar geleden, toen ik zestien was, begon het als een bij-beroepje. Momenteel combineer ik de zaak met mijn studies International Business Management. 80% van mijn klanten komt uit Nederland en België, de rest uit Duitsland, het VK, Frankrijk en 5% zelfs uit de VS en andere landen.”
Waarom Dennis de beslissing nam om zijn producten te verkopen op verkoopplatform bol.com? “Ik ben destijds begonnen op Etsy, een platform dat zich louter op handgemaakte producten richt. Dat was een logische stap, maar na enkele jaren wilde ik het iets serieuzer aanpakken. Ik dacht via bol.com veel meer mensen te bereiken in België en Nederland. En dat is ook het geval: mijn bereik via bol.com is veel groter dan via Etsy of m’n eigen website.”
Weinig retours
En dat loont: de omzet kreeg na enkele maanden een boost van wel 40 à 50%. Bovendien werd de verkoop meer voorspelbaar. “Sinds ik bij bol.com actief ben, weet ik ongeveer hoeveel bestellingen er wekelijks gaan binnenkomen, het is meer gebalanceerd.” Daar speelt ook de factor zekerheid mee, denkt hij: “Mensen vinden m’n producten wel mooi, maar soms vertrouwen ze het niet helemaal. Als bol.com er achter staat, betekent dat voor veel mensen toch een geruststelling.”
Niet dat de ondernemer vooraf geen twijfels had: hij was vooral beducht voor het retourgedrag van onlineshoppers. “Ik gebruik natuurlijke materialen en maak alles met de hand. Dus kan het gebeuren dat een product nét iets kleiner is of nét een andere kleur heeft dan op de foto. Mensen gaan het gauw terugsturen, vreesde ik. Maar tot nu toe is dat heel erg meegevallen: vorig jaar had ik amper 0,5% retours op al mijn orders. Dat is redelijk uitzonderlijk, denk ik. Het heeft wellicht toch te maken met mijn verhaal, het feit dat ik alles zelf maak: dan zijn mensen minder geneigd om terug te sturen. En ik hanteer ook hoge kwaliteitsnormen.”
Op tijd bezorgd
Ook verzenden doet Dennis Marechal manueel. Zo kan hij het verhaal achter z’n merk nog beter uitspelen: “Ik voeg er een persoonlijk briefje bij, dat geeft klanten een iets ander gevoel dan een standaard pen die je ergens koopt. We proberen zo klein mogelijke pakketjes te gebruiken: dat is handiger, zowel voor ons als voor de klant. De pakjes kunnen vaak in de brievenbus. Er is niks zo vervelend als een groter pakket dat wordt geleverd wanneer je niet thuis bent, waarna je het dan bij een postpunt moet gaan ophalen.”
Snel verzenden blijft immers belangrijk voor klanten. “Zeker in de kerstperiode bijvoorbeeld, wanneer mensen de pakketjes écht op tijd nodig hebben. Wij wonen dicht bij de Nederlandse grens, dus alle pakketjes voor Nederland versturen we in Nederland, en die voor België in België. Zo kunnen we een kortere verzendtijd garanderen.” Maar same day delivery is voor dit type producten geen noodzaak. “We versturen drie keer per week, zodat de doorlooptijd maximaal drie werkdagen bedraagt.”
Pakketzegels via bol.com
In België verstuurt Wooden Gifts and More alle pakjes met de dienst ‘Pakketzegels via bol.com’. “Dat maakt het heel makkelijk: klanten geven zelf hun adresgegevens in, de labels worden automatisch aangemaakt, ik kan geen fout maken. Bovendien heb je nog steeds de flexibiliteit om andere verzendopties te kiezen. Dat vind ik wel mooi. En we krijgen ook een bulkkorting op de zegels.”
Recent verdubbelde bol.com de oppervlakte van zijn distributiecentrum in Waalwijk: het magazijn is nu bijna 240.000 m² groot, robots stapelen er tientallen meters hoog en nieuwe inpakmachines kunnen er zo’n 10.000 bestellingen per uur verpakken. Daardoor verhoogt de opslagcapaciteit voor verkooppartners die hun logistiek aan het platform uitbesteden. Van de dienst Logistiek via bol.com maakt Dennis echter nog geen gebruik.
“Ik heb er wel over nagedacht, het zou de lead time korter kunnen maken. Maar wij pakken onze bestellingen speciaal in: een sticker erop met ‘thank you for your order’, een kaartje van mij, een handgeschreven briefje geadresseerd aan de koper… Ik heb nog geen systeem om dat goed vooraf aan bol.com aan te leveren. Daarom doe ik het nog zelf. Op de langere termijn denk ik wel dat het interessant kan zijn, zeker voor mensen die bulkproducten verkopen, of items die geen speciale zorg nodig hebben. Ik ken enkele mensen die ook via bol.com verkopen, en die zeggen dat die dienst het voor hen wel ontzettend makkelijk heeft gemaakt.”
Als ondernemer samen doorgroeien met bol.com? Het verkoopplatform van ‘de winkel van samen doorgroeien’ biedt wel meer voordelen. Ontdek hoe je die voordelen het best kan benutten via bol.com/samendoorgroeien.