Wetgevingen en ouderlingen stuwen markten vooruit
Volgens het NSZ heeft de stijging met 40% te maken met drie factoren: de verbeterde mogelijkheden voor ambulante handelaars, de toenemende vraag naar lokale artisanale producten en het blijvend sociaal karakter van de markten.
Zo mag sinds 2006 het toekennen van een staanplaats op markten niet langer op een arbitraire wijze gebeuren, wat meer rechtszekerheid geeft. Hetzelfde geldt voor de uitsluiting van een marktplaats. Ook zijn sindsdien markten op privéterrein toegelaten, mogen de marktkramers gedurende korte periodes extra personeel aanwerven en mag hij ook meer dan zes werknemers in dienst hebben.
Daarnaast is er de toenemende vraag naar lokale en artisanale producten waarbij de verkoop in de nabijheid het meest aangewezen is. Ten slotte speelt het sociale aspect, zeker door de toenemende vergrijzing. “Een markt is eigenlijk een ‘one stop shop’, maar dan in open lucht. Senioren vinden er alle producten op wandelafstand en bovendien is het ideaal om sociale contacten te onderhouden”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.