Hoe kan je beginnen aan ‘marketing automation’? Hou vooral goed je doel voor ogen, tipt e-mailmarketingexpert Elise Breban van marketingdienstverlener Flexmail. Op het Omnichannel Congress hoor je hoe die Belisol aan een slimme mailflow hielp.
Tijd tot plaatsing bepaalt de communicatie bij Belisol
Specialist in ramen en deuren Belisol had het probleem dat het maar weinig kwalitatieve leads kreeg via e-mailmarketing: het bedrijf spendeerde veel tijd en geld aan het opbellen van potentiele klanten, vaak zonder duidelijk resultaat. Flexmail hielp door middel van marketingautomatisering meer kwalitatieve leads te krijgen en meer waardevolle klantcontacten op te bouwen.
Op de website van Belisol vinden (ver)bouwers verschillende tools, waaronder een budgetindicator waar ze snel kunnen berekenen hoeveel nieuwe ramen en deuren hen zouden kosten. Bij het invullen van die simulatie komen ook relevante gegevens aan bod, zoals de plaatsingsdatum en de locatie van de (potentiele) klant. Aan de hand van die data kan het bedrijf segmenteren en aangepaste contentmails versturen.
“Voor Belisol hebben we een flow uitgewerkt afhankelijk van de plaatsingsdatum en templates gemaakt voor de nieuwsbrieven”, vertelt Elise Breban van Flexmail. Die flow gaat dan over het scenario en hoe welke consument met welke content aangesproken dient te worden. “Door slim gebruik te maken van data, krijgt de consument de juiste boodschap op het juiste moment.”
Aan het opzetten van zo’n e-mailmarketingplan gaat natuurlijk een heel proces vooraf. Het start met het uitdenken van een strategie met de klant: het opzetten van een flow in Flexmail van de eerste trigger of startactie van de consument tot het uitwerken van templates en content voor de mailings. Bij Belisol is vooral de tijd tot de plaatsing gebruikt om de flow te bepalen: een mail ver van de plaatsingsdatum bevat vooral algemene info, terwijl dichterbij meer concrete tips worden aangereikt.
Kwaliteit van de database maakt het verschil
“Heel belangrijk is de kwaliteit van de database”, legt Elise Breban uit. Het begint al bij de contactfiche. Veel mensen ergeren zich bijvoorbeeld aan mails van boekingsorganisaties die reizen aanprijzen terwijl je al lang terug bent. Daarom is het belangrijk om dan aan de data toe te voegen of de conversie al gebeurd is, wat een goeie koppeling aan het CRM-systeem van de klant vraagt.
Hoe dan toch nog contact houden met de klant eenmaal de conversie achter de rug is? Achteraf om een review vragen of een korte enquête in de vorm van een mail met één duidelijke call-to-action is een goeie methode, ziet Breban. Ook testimonials werken vaak, net als het bezorgen van extra content. “Linken naar artikels op je blog of site houdt het gesprek met de consument in stand”, aldus de mailmarketeer.
Stuur in ieder geval diverse gepersonaliseerde mails, want “een algemeen mailtje naar alle contacten werkt niet meer”. Data is heel belangrijk om te zorgen dat die personalisatie kan (“we zien bij gepersonaliseerde mails een veel hogere klik- en openratio”) en dat je de juiste doelgroep bereikt.
Met alle informatie kan je iets
Breban: “Een flow kan heel eenvoudig beginnen, maar kan ook complex en sterk verfijnd zijn, naargelang de strategie en de behoefte van het bedrijf. Het is daarom belangrijk om het doel goed voor ogen te houden.”
Een mail met de oproep om een formulier in te vullen, kan bijvoorbeeld al minstens vier verschillende vervolgsporen kennen: “Klikken mensen het open of niet? En indien wel, vullen ze het formulier in of niet? Ook als ze het formulier niet invullen, kan je daar iets mee. Je kan ze bijvoorbeeld een reminder sturen.” Het komt er dus op aan de fiche van de contacten te blijven bijwerken. Ook die informatie wordt eraan toegevoegd en steeds geactualiseerd.
Flexmail is een bedrijf dat gespecialiseerd is in high-level marketingservices zoals marketingautomatisering. Op het Omnichannel Congress op 1 maart wil het de sterkte van ‘marketing automation’ aantonen, een techniek die resulteert in een hogere conversiegraad. Laatste kans om erbij te zijn: schrijf je hier nog snel in!