Liefst 8 op de 10 Belgen die online actief zijn, kocht in het voorbije jaar via internet. In de toekomst gaat zelfs zo goed als iedereen voor e-commerce. Door de coronacrisis kopen mensen wel minder impulsief.
Iedereen aan de e-commerce
In de afgelopen twaalf maanden kocht 80% van de Belgen met een internetverbinding iets online. En meer dan een iets: meer dan de helft (56%) heeft minstens een keer per maand online geshopt, terwijl een op vijf zelfs meer dan een keer per week online koopt. De frequentie is daarmee met 20% gestegen ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête van Comeos bij 2.000 consumenten.
Aangezien de bevraging dit jaar in april gebeurde, in volle lockdown, kleurt dit weliswaar de resultaten. Zo blijkt ook dat liefst 94% van de consumenten van plan is om in de toekomst online te kopen. Zelfs van de mensen die nog nooit iets online kochten, zegt 61% dat nu wel te willen doen. Mensen geven ook toe online meer te hebben uitgegeven tijdens de lockdown, maar willen dat wel weer verminderen. Comeos verwacht dus toch een zekere stabilisatie.
Een op drie betaalt contactloos
De lockdown heeft ook mobiele aankopen, met de smartphone, een flinke boost gegeven. In het voorbije jaar deden vier Belgen op tien een aankoop via mobiele toestellen, terwijl dat vijf jaar geleden nog maar de helft was. Opvallend is dat de groei vooral wordt gedragen door vrouwen (45% tegenover 36% van de mannen) en door jongeren onder de 25 jaar (63%).
De mobiele apps van retailers zijn volgens Comeos eveneens sterk gegroeid, vaak met dank aan de integratie van een mobiele klantenkaart. Ook de enorme stijging van het aantal consumenten dat contactloos betaalt – van 15% naar 31% in drie maanden tijd – draagt wellicht bij aan het succes van shoppen met de smartphone.
Onlineshoppen is voor ‘s avonds
Toch blijkt opnieuw dat Belgen de fysieke winkel nog niet inruilen voor e-commerce. Een trend die terugkomt, is die van webrooming: mensen informeren zich online, maar kopen uiteindelijk toch in de winkel. 51% zegt voortaan eerst online te kijken vooraleer naar de fysieke shop te trekken. Dat heeft mede te maken met de coronamaatregelen: consumenten zijn veel meer voorbereid en checken ook welke Covid-regels in de winkels gelden.
Al benadeelt die trend duidelijk de impulsverkoop: 41% zegt te hebben geleerd online alleen te kopen wat ze nodig hebben en dus minder impulsaankopen te gaan doen. Als de transactie dan toch online gebeurt, is dat vooral ‘s avonds (60%). Meer dan zes klanten op tien willen bovendien niet betalen voor de levering.
In de e-commercemarkt blijven platformen dominant: ze zijn goed voor zowat de helft van alle online aankopen. Slechts een op vier aankopen vindt plaats op de eigen webshop van de handelaar. Daarmee loopt de fase in de Belgische e-commerce, die volgens Comeos in 2017 begon, waarbij de platformen zoals Amazon, Zalando en bol.com dominantie verwierven, naadloos over in de fase van mobile die we vandaag zien.