Van elke tien start-ups in e-commerce gaan er negen al binnen de 120 dagen na de opstart over de kop. Slechte online zichtbaarheid en te weinig vraag blijken de grootste boosdoeners te zijn.
Fysieke starters leven langer
Al binnen de 120 dagen ziet 90% van de ondernemers in het Verenigd Koninkrijk zijn e-commercedromen in rook opgaan. Daarmee mislukken online retailers vaker dan fysieke winkels: volgens het Britse register voor kleine ondernemingen is er een een overlevingscijfer van 78% in het eerste jaar voor nieuwe winkels. Hoewel na vijf jaar het falingspercentage oploopt tot zo’n 50%, haalt dus slechts 22% het eerste jaar niet.
Waarom het voor startende e-commerçanten zoveel moeilijker is? Online marketing zou bij de voornaamste oorzaken horen voor het mislukken. Online opboksen, zichtbaarheid krijgen en met de groten kunnen concurreren zijn de grootste valkuilen. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van marketingbureau Marketingsignals, na een rondvraag bij 1.253 gefaalde online ondernemingen.
Voor 37% gaf inefficiënte of onvoldoende online marketing naar eigen zeggen de doodsteek, terwijl 35% een te lage online visibiliteit de belangrijkste oorzaak noemt. In 35% van de gevallen vonden de ondernemers geen of een te kleine markt voor hun aanbod. Bij nog eens 32% raakte het geld op, 29% had teveel problemen met prijszetting en kosten en 23% raakte al snel uit de markt geconcurreerd.