Prijs en milieu voornaamste redenen
Beide ketens melden dat er tijdens de eindejaarperiode ongeveer 20 procent meer klanten over de vloer komen. De grootste reden om tweedehands te kopen is een aantrekkelijke prijs (78 procent), maar ook het milieu (32 procent) blijkt een belangrijk argument.
De prijs mag dan wel van belang zijn, toch zegt 64 procent meer dan 50 euro uit te willen geven, terwijl meer dan 25 procent zelfs een budget van meer dan 100 euro heeft voor een tweedehandsgeschenk.
Zowel online als fysiek
“Het financiële en het ecologische aspect spelen zeker in rol in de keuze voor tweedehandsgeschenken. Maar de originaliteit is eveneens belangrijk”, zegt Pierre Boseret, algemeen directeur bij Troc.com Benelux.
Om die tweedehandsartikels te vinden, gaat 57 procent van de Vlamingen op zoektocht in een tweedehandswinkel, terwijl 55 procent zegt het op het internet te zoeken. Ook de klassieke rommelmarkt doet het nog goed, met 33 procent. iVox ondervroeg voor zijn onderzoek 1.800 Belgen.