Dacia betrouwbaarste merk
Hét grote nieuws van de enquête is dat het Roemeense budgetmerk Dacia als betrouwbaarste merk uit het onderzoek naar voren komt. Twee jaar geleden kwam de Renault-dochter uit het niets op drie binnen in de rangschikking, dit jaar is het dus zelfs de primus. Het gaat nu Honda en, op een gedeelde derde plaats, Kia en Toyota vooraf.
Dat resultaat verrast autowatchers niet: Dacia profiteert volop van de Renault-technologie van enkele jaren geleden, waar intussen alle kinderziekten uit zijn gefilterd. Daarnaast houdt het zich ver van alle elektronische poespas die in de grotere merken wel aanwezig is… en meteen voor het grootste aantal pannes tekent: Test-Aankoop wijst erop dat één op de drie bestuurders in de 12 maanden voorafgaand aan de studie te kampen had met een elektrische of elektronische panne.
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Dacia ook in de top-3 staat van “meest aanbevolen automerken”: liefst 77% van de Dacia-rijders zou het merk aan een vriend of familielid aanraden. Voor dit onderdeel moet het lowcostmerk enkel de duurdere merken Honda (81%) en Subaru (80%) laten voorgaan.
De minst betrouwbare merken blijken trouwens Smart en Jeep te zijn.
Laagste waardering voor Audi-garages
Liefst 78% van de Belgen zweert bij zijn merkdealer om zijn auto te laten onderhouden terwijl 16% kiest voor een onafhankelijke garage. De resterende fractie klaart die klus zelf.
Van alle ondervraagden is 73% zeer tevreden over het werk van de vakman, een kleine 6% is zeer ontevreden. Verrassend genoeg halend e Audi-garages de laagste score (74/100), op de voet gevolgd door Peugeot (78/100). De Mazda-garages voeren de tevredenheidsrangschikking aan met een score van 87/100, met in hun zog Toyota (85/100), Ford en Mercedes (allebei 83/100).
Onderhoud dubbel zo duur bij BMW
Gemiddeld betaalt de Belg zo’n 400 euro per jaar voor onderhoud en kleine herstellingen, zo leert het onderzoek van Test-Aankoop nog. De prijsverschillen tussen de merken onderling zijn wel heel groot: Honda- en Skoda-rijders komen er het goedkoopst van af, met een jaarlijks budget van 261 euro gemiddeld per jaar. Aan de andere kant van het spectrum vinden we twee Duitse luxemerken: BMW-rijders betalen al gauw 515 euro per jaar, Mercedes-eigenaars ook 500 euro per jaar.