Belgen shoppen online voor de centen, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Het zijn ook vooral jongeren die retourneren, terwijl net zij het meest hameren op duurzaamheid. Hoe zit de onlineshopper echt in elkaar?
“Serial returners” versus alleshouders
Waarom kiezen Belgen ervoor om online te shoppen? De grootste gemene deler is “voor het geld”: meer dan een derde verkiest e-commerce om prijzen te kunnen vergelijken, haast evenveel mensen kopen online omdat het goedkoper is en 30% geeft aan dat ze online betere kortingen vinden. Dat blijkt uit de achtste editie van de ‘Belgian Online Shopper Survey’ (BOSS) van de Belgische e-commercefederatie Becom.
Ook is het volgens consumenten mooi mee genomen dat onlineshoppen vanuit de luie zetel kan en lekker makkelijk is. Ook makkelijk: als de aankoop niet meevalt, kan het altijd retour. Hoewel… 73% van de bevraagden zegt nooit – of bijna nooit – iets terug te sturen: ze kopen bewust spullen waarvan ze weten dat ze goed zullen zijn. Een derde van de respondenten (33%) die vaak pakketten terugstuurt, doet dit omdat het product niet beantwoordt aan hun verwachtingen of omdat de beschrijving en foto’s niet klopten (24%).
Het is een opvallend resultaat, dat Becom tot de ontdekking van een groep “serial returners” leidt: 66% van de Belgen die regelmatig modeartikelen terugsturen, bestellen bewust verschillende maten, kleuren of modellen om uit te proberen of te vergelijken. Ze weten dus al op voorhand dat ze iets zullen terugsturen.