1 op 2 zondagsklanten is ‘nieuw’
De Antwerpse koopzondagen zijn populairder bij consumenten dan bij de winkeleigenaars zelf, zo blijkt uit onderzoek van Tareck Smeets, onder leiding van Ann Verhetsel, professor regionale economie aan de UAntwerpen. Gemiddeld gezien ontvangen de winkeliers op zondag ongeveer 59% van het aantal klanten dat zij normaal op een zaterdag over de vloer krijgen.
“De resultaten van de studie wijzen uit dat ongeveer de helft van de klanten op zondag nieuwe klanten zijn. Een kwart van de bezoekers op zondag zijn toeristen, afkomstig uit Nederland en Duitsland”, aldus Smeets. Maar, zo stelt de onderzoeker meteen, “de koopzondagen leiden in 32% van de gevallen tot een verlaging van de verkoop op maandag of zaterdag.”
Hoewel de koopzondagen “voor bijna 6 op de 10 winkeliers (57%) winstgevend” zijn, “zien we dat minder dan de helft (44%) van de respondenten wil doorgaan met de koopzondagen zoals die nu worden georganiseerd, wanneer ze ook de nadelen mee in rekening brengen; 56% van de winkeliers ziet graag een afschaffing of aanpassing van het huidige systeem. Behalve de economische meerkost (personeel e.d.) vinden de winkeliers het verlies van de vrije zondag de belangrijkste reden om de koopzondag af te schaffen”, aldus nog Tareck Smeets.
Ketens positiever dan zelfstandigen
Het zijn vooral de grote winkelketens met meer dan zeven werknemers die de koopzondag als positief beschouwen, zo blijkt nog. Al speelt ook de locatie van de winkel een rol: “Uit het onderzoek blijkt dat de Meir, de modewijk en het historische centrum gemiddeld meer klanten aantrekken dan op een weekdag.”
Smeets schuift meteen ook twee verbeterpistes naar voren: “De overheid kan meer promotie maken voor de verschillende winkelzones in de stad en de openingstijden op koopzondagen. Daarnaast is het een optie om het aantal koopzondagen te reduceren en ze alleen in de ‘drukste’ maanden te organiseren.”