Comeos, de federatie van de handelsketens, liet onderzoeksbureau Insites bij 1.000 Belgen peilen naar hun aankoopgedrag online. Insites ondervroeg enkel Belgen die toegang hebben tot het internet. Ruim de helft kocht ooit al eens online en 45 procent deed dat vorig jaar minstens één keer, zo blijkt. Een kwart van alle internetshoppers waagde zich het voorbije jaar voor het eerst aan dit type van aankopen.
Vooral kleding
Wat de consument zoal online koopt? Vooral kleding. Dat is de absolute koploper: 38 procent van de internetshoppers koopt kleding online. Grote ketens als Zara, Mexx of H&M doen dan ook steeds meer inspanningen om consumenten te verleiden met een eigen website. Zij zien hun internetverkoop boomen, al blijft dat kanaal toch nog altijd beperkt tot één à twee procent van de totale omzet. Ook gevestigde waarden uit de postorderhoek trekken volop de internetkaart. Zo pakt La Redoute deze week uit met een landelijke radiocampagne om kortingen tot 60% online te promoten, terwijl 3 Suisses zelfs experimenteert met het principe van de privéverkoop: een beperkte reeks producten tegen megakortingen gedurende één week, enkel en alleen weggelegd voor de consument die zich abonneert op de nieuwsbrief.
Na kleding volgen overnachtingen als populairste internetbesteding, gevolgd door tickets voor evenementen en reizen (vliegtuig, trein) en boeken. Opvallend: voeding blijft met amper 7 procent achter, maar wie online koopt, doet dat wel minstens vijf keer per jaar.
Drempels wegwerken
Vier op de vijf internetklanten zijn tevreden over de aankoop. Al zal de sector wel werk moeten maken van een aantal drempelverlagende initiatieven om de Belgen die nog niet online kopen, over de streep te trekken. Want bijna één op de drie heeft nog altijd angst voor beveiligingsproblemen (vooral bij het betalen) terwijl 37 procent het product eerst wil zien of proberen alvorens tot aankoop over te gaan.