De ‘last mile’ van thuisbezorging kan met de helft minder kilometers. Hoe? Door alle pakketjes in een stedelijke hub te leveren en ze dan gebundeld te gaan bezorgen.
Tot 30% minder kosten
De ‘last mile’ kan in Vlaamse steden een stuk efficiënter verlopen, zo blijkt uit het R!sult-project van VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector. In samenwerking met zes steden en 22 bedrijven – waaronder Colruyt en Proximus – berekende het platform dat tot 50% kilometers bespaard kunnen worden door de pakjesleveringen (zowel B2B als B2C) te bundelen vanuit een distributiecentrum aan de rand van de stad.
Door de goederenstromen in en uit de stad te consolideren via Urban Distributions Centers (UDC), neemt het aantal gereden kilometers tussen de 30 en de 50% af. Vooral voor logistieke dienstverleners met een lage leverdensiteit levert het ook nog een duidelijke kostenbesparing op: het model varieert van kostenneutraal tot besparingen van 30% ten opzichte van het huidige systeem.
Al in gebruik in Gent en Mechelen
Er kan ook met een netwerk van microhubs binnenin de stad worden gewerkt, maar dat valt iets duurder uit. In de Belgische steden – met uitzondering van de stad Antwerpen – is immers één UDC voldoende om de hele stad te bevoorraden. Een strategische locatie is dan wel belangrijk, liefst nabij grote en goed bereikbare invalswegen, om extra kilometers naar het UDC uit te sparen. Het voordeel van meerdere microhubs is weliswaar dat ze beter geschikt zijn voor leveringen met de fiets.
Het idee is geïnspireerd door 96 voorbeelden uit het buitenland en de steden Gent en Mechelen zijn inmiddels al met een verdere uitrol begonnen. Om een verdere uitbreiding mogelijk te maken, pleit het VIL voor een uniform langetermijnbeleid binnen de verschillende steden en meer samenwerking, zowel tussen de private en de publieke instanties, als tussen de marktspelers onderling.