Van één eurocent…
De laagsteprijsgarantie, waarmee beide ketens al jaren schermen, is geen loze belofte: als er eens een lagere prijs ontsnapt aan de aandacht, betalen Colruyt en Vanden Borre het prijsverschil terug… aan de klant die daar om vraagt. Dat waren er afgelopen jaar zo’n 44.000, melden de kranten van Sudpresse.
“Elk jaar betalen wij ongeveer 25.000 klanten terug”, zegt Christian Tournicourt, woordvoerder van Colruyt. “Meestal gaat het om zeer kleine bedragen, maar wij houden ons aan onze belofte. Zelfs voor 0,01 euro! Klanten krijgen 30 dagen om lagere prijzen te melden.”
…tot meer dan 100 euro
Dertig dagen, dat is ook de termijn die elektroketen Vanden Borre hanteert. “In 12 maanden gaat het bij ons om 19.000 terugbetalingen, voor een totaalbedrag van 900.000 euro”, zegt afgevaardigd bestuurder Christian Muller. “Nochtans kunnen we dankzij de technologie makkelijk prijzen vergelijken; dat gebeurt via prijzenrobots. Maar lokaal kan het gebeuren dat een kleine of grotere zelfstandige zijn prijzen niet op het internet publiceert. Als een klant die het product al gekocht heeft, ons dat meldt, betalen we het verschil terug en passen meteen onze prijs aan. We hebben al eens meer dan 100 euro terugbetaald op een televisietoestel.”
Opvallend: in 60% van de gevallen moet Vanden Borre klanten terugbetalen omdat de keten binnen de 30 dagen zélf de prijs van een toestel heeft verlaagd in reactie op een concurrent. Maar, zo klinkt het, “belofte maakt schuld”.