Primeur in september
Het Nederlandse project gaat uit van een bedrijf in Tiel (Gelderland), waar ook de eerste zend- en ontvangstinstallaties komen. Vanaf 13 september moet het pilootproject operationeel zijn en vanaf volgend jaar moeten er ook bakjes binnen in de winkels komen.
Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.
Gerichte advertenties en veel bruikbare data
De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers, omdat ze toelaten om zeer gerichte reclames te sturen met bijvoorbeeld acties en kortingen. Die worden om de vijf minuten gestuurd in de vorm van een pop-up, die na drie seconden weer van het scherm verdwijnt.
Bovendien kunnen winkeliers de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen. Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.
Gratis internet via Belfius
In België werden in de tweede helft van 2012 alle grote en middelgrote bankkantoren van de bank Belfius uitgerust met draadloos internet, dat gratis te gebruiken is voor zowel klanten als niet-klanten. Bovendien werden de kantoren op druk bezochte punten extra uitgerust met outdoor wifi. Hierdoor stelt Belfius niet alleen draadloos internet ter beschikking van de kantoormedewerkers en bezoekers, maar ook van alle voorbijgangers tot op ongeveer 200 meter afstand.
Om veiligheidsredenen dient iedere gebruiker zich eerst vooraf wel te registreren. Nadien kan de gebruiker onbeperkt surfen, mits aanmelding via gebruikersnaam en paswoord. Zowel het aanmelden als het registreren gebeuren op een landingspagina, waarop Belfius bannering en links naar haar homepage plaatst die vrij toegankelijk zijn. De bank hoopt op die manier haar mobiele toepassingen onder de aandacht te brengen.
Door deze en andere wifi-projecten is een uitbreiding van BullsEye naar België dan ook eerder onwaarschijnlijk, maar de gedachtengang erachter – shoppers naar de stadscentra lokken door hen extra services te bieden – zal ook hier met interesse worden opgevolgd… (MR/JVG)