De nieuwste Decathlon bevindt zich op de terreinen van het Office Park in Lives-sur-Meuse, op een boogscheut van de E411, en werd in nauwelijks een half jaar tijd gerealiseerd. Het gebouw is 4.600 m² groot, waarvan 3.950 m² verkoopruimte, en rondom is voldoende parkeerruimte voor 400 wagens. De nieuwe vestiging, waaraan een prijskaartje van 7,4 miljoen euro hangt, zal in een eerste fase werk bieden aan 55 mensen.Tegen 2014 zoekt Decathlon daarenboven nog 12 extra medewerkers.
Met respect voor het milieu
“Wij willen een optimale service bieden aan al onze klanten, met respect voor het milieu en de bedrijven in de buurt van onze vestiging”, verwijst Herman Van Beveren, CEO van Decathlon België, naar de dubbele uitdaging die de nieuwe winkel moest zien waar te maken.
Zo moet een groendak bijdragen tot een perfecte isolatie van het gebouw en een optimale opvang van het regenwater, dat hergebruikt wordt voor het sanitair. Om het energieverbruik te beperken, maakt de vestiging gebruik van warmtepompen en “free cooling”. Door refllecterend beton aan te wenden, is er ook minder extra verlichting nodig, wat de energiefactuur ook al zal drukken.
Speciale versie wegens “speciale” buren
De grootste uitdaging kwam echter van de inplanting zelf: de nieuwe Decathlon ligt namelijk niet in een shoppingpark, maar in een kantooromgeving. De naaste buren zijn dus kantoren en geen andere winkels. Daarom werd aan de buitenzijde gekozen voor een “geïntegreerde architectuur”: een voorgevel in hout, een glaspartij aan de ingang en dezelfde gevelpanelen en ramen als die van de reeds opgetrokken kantoorgebouwen. Opdat de kantoorwerkers zo weinig mogelijk last zouden ondervinden van de shoppers die de Decathlon overdag bezoeken, komt er ook nog een groenscherm. Goed nabuurschap, heet zoiets tegenwoordig.
Op termijn ziet CEO Herman Van Beveren in ons land ruimte voor alles samen een dertigtal Decathlon-winkels, zo vertelde hij eind mei nog aan onze redactie.