Nederlandse webshops als bol.com en Coolblue domineren de online B2C-markt in België. In de top-10 van webshops zijn maar twee Belgische spelers vertegenwoordigd, en zelfs die maken deel uit van een buitenlandse groep.
Nederland boven
Bol.com is de grootste e-commercespeler in België. In 2018 haalde de Nederlandse webshop een omzet van 386 miljoen euro in ons land. Op de tweede plaats vinden we die andere Nederlandse webreus, Coolblue, met een omzet van 322 miljoen euro. Opvallende derde is Amazon.fr, goed voor een omzet van 153 miljoen euro. Het legt meteen een opvallend verschil tussen het noorden en het zuiden van het land bloot: in het Franstalige gedeelte is Amazon de onbetwiste nummer 1. De cijfers zijn afkomstig van een recent rapport van de Ecommerce Foundation.
Overigens doet ook Amazon goede zaken in de rest van het land, want twe andere websites van de Amerikaanse e-tailer (Amazon.com, Amazon.de) staan ook in de top-10 met een zakencijfer van respectievelijk 81 miljoen euro en 62 miljoen euro. Samengeteld komt het imperium van Jeff Bezos stilaan in de buurt van bol.com en Coolblue.
Vanden Borre is de hoogst gerangschikte Belgische webshop in de lijst, op de zevende plaats. Vente-exclusive.com vervolledigt de top 10 met een omzet van 61 miljoen euro. Beide bedrijven maken wel deel uit van een buitenlandse groep: het Belgische e-commercelandschap wordt in feite volledig gedomineerd door buitenlandse spelers.
Prijs doorslaggevend
Een andere vaststelling die uit het rapport naar voor komt, is dat de prijs het belangrijkste koopargument is. 20% van de shoppers zet prijs op de eerste plaats, gevolgd door goede ervaringen uit het verleden (9%). Snelle levering – waar veel shops toch vaak de nadruk op leggen – is slechts voor 6% van de online shoppers het belangrijkst.
Enigszins verrassend is de doorsnee leeftijd van de online shoppers. 23% van hen blijkt tussen de 50 en 64 jaar oud te zijn en 19% behoort tot de leeftijdsgroep van de 40 tot 49-jarigen. Bijna 60% van de e-shoppers is ouder dan 40.